Vuoden 2024 lopulla Suunnistusliitto perusti markkinointiyhtiön, Orienteering Finland Oy:n, jonka tehtävänä on vahvistaa suunnistuksen asemaa urheilun kumppanimarkkinoilla. Yhtiö kehittää Suunnistusliiton ja Jukolan viestin kaupallisia toimintoja sekä luo uusia tulonlähteitä, joiden avulla vahvistetaan molempien taloudellista pohjaa ja kasvatetaan tuottoja.
Kuluneen vuoden aikana olemme kehittäneet uusia, tekoälyteknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja, jotka avaavat suunnistukselle aivan uudenlaisia mahdollisuuksia markkinointiin ja kumppaniyhteistyöhön. Näissä korostuvat suunnistuksen ajassa elävä, arvolähtöinen ja aktivoiva luonne. Suunnistus tulee esittäytymään entistä vahvemmin monikanavaisena, vaikuttavana ja vetovoimaisena yhteistyökumppanina, joka tarjoaa aitoa merkitystä ja mitattavaa arvoa.
Suunnistus tarjoaa kumppaneille terveen arvomaailman sekä ostovoimaisen, hyvinvoinnista kiinnostuneen kohderyhmän. Markkinointiyhteistyö suunnistuksessa on enemmän kuin logonäkyvyyttä – se on vaikuttava, tarinallinen ja mitattava kohtaaminen, joka toteutetaan monikanavaisesti: tapahtumissa, digissä, somessa, printissä ja natiivimediassa – tehokkaasti, selkeästi ja tuloksellisesti.
Uudistuneen teknologian lisäksi tarinat ovat kaiken polttoaine. Esimerkiksi sprinttisuunnistus, joka on suunnistajille jo arkipäivää, tuo lajin metsistä myös kaupunkeihin, puistoihin ja kortteleihin. Näin suunnistus ei ole enää vain metsien laji, vaan tarjoaa kumppaneille mahdollisuuden olla näkyvästi mukana myös urbaanissa ympäristössä ja tavoittaa uusia yleisöjä monipuolisesti.
Suunnistus kiinnostaa laajasti suomalaisia. Jukolan viesti – maailman suurin suunnistustapahtuma – kokoaa vuosittain valtavan määrän osallistujia ja katsojia, mikä tarjoaa kumppaneille merkittäviä vaikuttamismahdollisuuksia. Lisäksi tuhannet ihmiset osallistuvat vuosittain kuntosuunnistuksiin ja lasten suunnistuskouluihin eri puolilla Suomea. Kun nämä laajat yleisöt yhdistetään tekoälyyn perustuvaan myynti- ja markkinointityökaluun, joka optimoi kampanjoita ja tehostaa niiden vaikuttavuutta, mahdollistuu suunnistuksen näkyvyyden ja kaupallisen potentiaalin merkittävä kasvu.
Katse on myös tulevaisuudessa. Yksi kiinnostava mahdollisuus voisi olla suunnistuksen oma mobiilipeli, joka yhdistäisi liikunnan, luonnon ja pelillistämisen. Pelaajat voisivat kerätä askelia, etsiä karttapisteitä, kohdata hahmoja ja hankkia peliin tai suunnistukseen liittyviä tuotteita ja palveluita. Tämä loisi iloisia ja osallistavia markkinointimahdollisuuksia – brändätyistä pelituotteista paikallisiin suunnistushaasteisiin – ja olisi luonteva jatkumo suunnistuksen digitaaliseen kehitykseen sekä uuden yleisön tavoittamiseen.
Kesän 2025 suunnistuksen MM-kilpailujen jälkeen suunnistuksella on erinomainen mahdollisuus jatkaa brändinsä vahvistamista modernina, vetovoimaisena, vastuullisena ja vaikuttavana kumppanuusalustana. Suunnistus tuo yhteen ympäristöarvot, yhteisöllisyyden ja hauskuuden – ja sen uuden ajan monikanavainen, tuloksellinen tapa toteuttaa viestintää ja markkinointia on suunnistukselle konkreettinen mahdollisuus lisätä taloudellisia panostuksia ja vahvistaa toiminnan kestävyyttä.
Marko Kantaneva
Suomen Suunnistusliitto, myynti- ja markkinointipäällikkö